De Koningin Emmaschool is een erkende daltonschool sinds de eerste daltonvisitatie in 1998 en eeen van de twee christelijke daltonscholen in Zwolle. Met het daltonconcept in het achterhoofd proberen wij in ons onderwijs zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften en niveaus van de kinderen op onze school.

‘Een brede basis op sociaal-emotioneel, cognitief, creatief en motorisch gebied zorgt ervoor dat kinderen zich kunnen ontplooien.’

Wij geven het daltononderwijs op een aantal manieren vorm. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen taken en de eigendommen van anderen, en bevorderen zo hun zelfstandigheid. Daarnaast leren we kinderen om samen te leven en te werken en om te reflecteren op eigen werk en gedrag. We helpen kinderen bij het ontwikkelen van een hulpvaardige houding en zetten ons in voor een fijne en ontspannen sfeer, omdat we ook willen dat kinderen met plezier naar school gaan. Verder laten we het kind steeds meer werken op zijn of haar niveau, op een effectieve en doelmatige manier.

Vijf kernwaarden daltononderwijs

SAMENWERKING

“The school functions as a social community”
Een daltonschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van een medeleerlingen, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Een daltonschool is een oefenplek voor democratisering en socialisering.

VRIJHEID en VERANTWOORDELIJKHEID

“Freedom and responsibility together perform the miracle”
Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Vrijheid in het daltononderwijs is de gelegenheid krijgen om het taakwerk zelf te organiseren. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de tijdslimiet, de werkafspraken en de schoolregels vormen de grenzen waarbinnen de leerlingen hun vrijheid leren gebruiken. Een leerling leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Door leerlingen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Maar vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is een taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren. Leerlingen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor leerlingen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.

EFFECTIVITEIT

Dalton is een “Efficiency measure” 
Dalton is een maatregel om effectiever te werken: ‘a simple and economic reorganization of the school‘. Parkhurst wil met haar Dalton Plan het schoolse leren doelmatiger maken. Daarom zijn effectiviteit en efficiency al vanaf het begin twee belangrijke begrippen. Effectiviteit en efficiency vooronderstellen duidelijkheid over de onderwijsopbrengsten. Parkhurst vindt dat het onderwijs een brede functie heeft. Onderwijs behoort kinderen en jeugdigen ook cultureel en moreel te vormen, zodat ze zelfredzaam en sociaal verantwoordelijk worden: geoefend in, gewend aan en voorbereid op leven, werken en samenleven. Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Parkhurst wil omwille van de efficiency leerlingen juist verantwoordelijkheid in handen geven. Zij stelt dat als leerlingen een taak krijgen, waar zij verantwoordelijkheid voor dragen en die ze in vrijheid zelf plannen en uitvoeren, het onderwijs dan veel effectiever is dan het stilzit- en luisteronderwijs dat zij zelf doorlopen heeft. Parkhurst maakt in haar Dalton Plan van kinderen als het ware kleine ondernemers, die verantwoordelijkheid leren dragen voor het schoolwerk, hun eigen werk, dat ze in vrijheid uitvoeren.

ZELFSTANDIGHEID

“Experience is the best and indeed the only real teacher”
Zelfstandig leren en werken op een daltonschool is actief leren en werken. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen. Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet een leerling leren beoordelen welke beslissingen hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt een leerlingen tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn.

REFLECTIE

“I would be the first to hear welcome criticism”
Nadenken over je eigen gedrag en je eigen werk, is op daltonscholen belangrijk. Op veel daltonscholen maken leerlingen vooraf een inschatting van de moeilijkheidsgraad en de tijd van de opdrachten. Achteraf wordt hierover ook een feitelijke beoordeling gegeven en worden in gesprekjes regelmatig de inschattingen vooraf en de feitelijke beoordelingen achteraf met elkaar vergeleken. In zulke gesprekjes kan er dan bijvoorbeeld aandacht geschonken worden aan het feit waarom een kind steeds de rekenopgaven in de weektaak vooraf moeilijker inschat dan ze (achteraf) blijken te zijn. Op andere aspecten van het werken in de klas wordt op een soortgelijke wijze gereflecteerd. Zo wordt geleidelijk de vaardigheid in het zelfstandig werken en het samenwerken opgebouwd. Het kritisch benaderen van onderwijskundige ontwikkelingen en inzichten is op een daltonschool vanzelfsprekend. Iedere docent die werkt op een daltonschool reflecteert op zijn/haar onderwijspraktijk en professioneel handelen. Ook op schoolniveau vindt reflectie over de kwaliteit van het daltononderwijs voortdurend plaats.
Bron: https://www.dalton.nl/daltononderwijs/kernwaarden

‘Ieder kind is verantwoordelijk voor zichzelf en zijn of haar eigen omgeving.’

Engels en internationalisering

We zijn in ons onderwijs ver met Engels en internationalisering is een van onze speerpunten. We geven Engels vanaf groep 1 tot en met groep 8, waarbij we bezig zijn met de volledige erkenning als Early Bird school. Inmiddels hebben we twee van de drie Early Bird-sterren behaald als school, dus we doen het volgens een Europees goedgekeurd model goed met onze Engelse lessen. Voor kinderen is het belangrijk dat ze Engels leren, want we leven in een internationale context.
‘Als basisschool willen we midden in de wereld staan.’

Jaargroepen en continurooster

Om ieder kind zoveel mogelijk maatwerk te geven hebben we onze school in jaargroepen georganiseerd. In iedere groep zitten kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Alleen bij de groepen 1 en 2 kiezen we bewust voor een combinatieklas: kinderen komen op diverse niveaus binnen op onze school en kunnen zich in deze vorm volop ontwikkelen.

Op De Koningin Emmaschool hebben we een continurooster. Dit betekent dat leerlingen de hele dag naar school gaan en niet tussen de middag thuiskomen. Alle kinderen gaan van school van 8.30 uur tot 14.15 uur. Ouders met kinderen in groep 1 kunnen daarnaast ook kiezen voor een vrije woensdagmiddag (naar school tot 12.30 uur).