Onderwijs
De Koningin Emmaschool is een erkende daltonschool sinds de eerste daltonvisitatie in 1998 en één van de twee christelijke daltonscholen in Zwolle. Met het daltonconcept in het achterhoofd proberen wij in ons onderwijs zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften en niveaus van de kinderen op onze school.
'Een brede basis op sociaal-emotioneel, cognitief, creatief en motorisch gebied zorgt ervoor dat kinderen zich kunnen ontplooien.'
Wij geven het daltononderwijs op een aantal manieren vorm. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen taken en de eigendommen van anderen, en bevorderen zo hun zelfstandigheid. Daarnaast leren we kinderen om samen te leven en te werken en om te reflecteren op eigen werk en gedrag. We helpen kinderen bij het ontwikkelen van een hulpvaardige houding en zetten ons in voor een fijne en ontspannen sfeer, omdat we ook willen dat kinderen met plezier naar school gaan. Verder laten we het kind steeds meer werken op zijn of haar niveau, op een effectieve en doelmatige manier.
Zes kernwaarden daltononderwijs
In deze werkwijze zijn de zes kernwaarden van het daltononderwijs te herkennen:
Zelfstandigheid
Het daltononderwijs wil kinderen vormen tot volwassenen die zelfstandig kunnen denken en handelen. Daarvoor is het nodig dat we kinderen stimuleren om zelf oplossingsmethoden te zoeken, problemen op te lossen en opdrachten uit te voeren.
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Op onze school leren kinderen door zelfstandig kennis en ervaring op te doen. Maar vrijheid en verantwoordelijkheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. In het daltononderwijs mogen kinderen keuzes maken binnen de aangeboden structuur. Ze moeten hierbij leren omgaan met verantwoordelijkheid, waarbij het uitgangspunt het vertrouwen in het kind is.
Samenwerken
Ieder kind moet leren samenwerken met andere kinderen, om later als volwassene te kunnen deelnemen aan de samenleving. Dat geldt dus ook voor kinderen die niet direct je voorkeur hebben. Daarom besteden wij binnen het daltononderwijs aandacht aan het spelen en werken in tweetallen en groepjes.
Effectiviteit en doelmatigheid
Binnen het daltononderwijs willen we tijd, mensen en middelen altijd zo effectief mogelijk inzetten. De leerkracht van onze school kijkt hierbij telkens kritisch naar de gebruikte methoden.
Reflectie
Op onze school werken we met een portfolio; hiermee leren we kinderen reflecteren en zich verder ontwikkelen. We vinden het namelijk belangrijk dat kinderen mede-eigenaar worden van hun eigen leerproces.
Borging
We zorgen ervoor dat we een daltonschool zijn en blijven door middel van (zelf)reflectie en scholing. Ook zijn we aangesloten bij de Nederlandse daltonvereniging.
'Ieder kind is verantwoordelijk voor zichzelf en zijn of haar eigen omgeving.'
Engels en internationalisering
We zijn in ons onderwijs ver met Engels en internationalisering is een van onze speerpunten. We geven Engels vanaf groep 1 tot en met groep 8, waarbij we bezig zijn met de volledige erkenning als Early Bird school. Inmiddels hebben we twee van de drie Early Bird-sterren behaald als school, dus we doen het – volgens een Europees goedgekeurd model – goed met onze Engelse lessen. Voor kinderen is het belangrijk dat ze Engels leren, want we leven in een internationale context.
'Als basisschool willen we midden in de wereld staan.'
Jaargroepen en continurooster
Om ieder kind zoveel mogelijk maatwerk te geven hebben we onze school in jaargroepen georganiseerd. In iedere groep zitten kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Alleen bij de groepen 1 en 2 kiezen we bewust voor een combinatieklas: kinderen komen op diverse niveaus binnen op onze school en kunnen zich in deze vorm volop ontwikkelen.
Op De Koningin Emmaschool hebben we een continurooster. Dit betekent dat leerlingen de hele dag naar school gaan en niet tussen de middag thuiskomen. Alle kinderen gaan van school van 8.30 uur tot 14.15 uur. Ouders met kinderen in groep 1 kunnen daarnaast ook kiezen voor een vrije woensdagmiddag (naar school tot 12.30 uur).