Op de christelijke daltonschool Koningin Emma in de Zwolse wijk Wipstrik is de sfeer open, warm en veilig. We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Kinderen tot recht laten komen in ons onderwijs is van groot belang.
‘Elk kind is uniek en samen staan we sterk!’
Ons onderwijs krijgt vorm met de christelijke levensbeschouwing als basis. Op school willen we laten zien wat Jezus ons heeft voorgeleefd en vinden we het belangrijk om de verbinding te leggen met ons dagelijks leven. Van kinderen, ouders en het team verwachten wij dat zij bewust leven, met een open oog en oor voor elkaar.
‘Op onze school leren kinderen respect te hebben voor zichzelf, anderen en hun omgeving.’
We denken in mogelijkheden, kansen en uitdagingen. Ook, of misschien juist, voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Kinderen leren om zelfstandig keuzes te maken, samen te werken en hun eigen werk kritisch te beoordelen. Dit past bij de kernwaarden van het daltononderwijs die onderdeel zijn van ons handelen en ons schoolklimaat. Op de Koningin Emmaschool kijken we als volgt naar kinderen:
- Je bent uniek, we zien dit en erkennen dit
- Je moet met plezier naar school kunnen gaan
- Je draag verantwoordelijkheid voor jezelf, de ander en je omgeving
- Je bent eigenaar van je eigen leerproces
- Je krijgt uitstekend, veelzijdig en uitdagend onderwijs
De school heeft de naam christelijke daltonschool Koningin Emmaschool gekregen omdat:
De naam van de school geeft weer waar de school voor staat. Allereerst is het een school voor christelijk daltononderwijs. Daarnaast staat de geschiedenis van de school centraal in de naam: het gebouw waarin we onderwijs geven stamt uit 1929. Het historische gebouw heeft veel sfeer en wijst erop dat het onderwijs in deze wijk Wipstrik in een bepaalde traditie staat. De naam Emma verwijst hierbij naar de over-overgrootmoeder van koning Willem-Alexander, waarmee ook wordt aangegeven uit welke periode het gebouw stamt. Het gebouw past daarnaast bij het onderwijs dat we geven, omdat het over de hoeken beschikt die voor ons daltononderwijs van belang zijn.